Monika Obrtalová Rôzne

R1-tka ušetrí ročne takmer 30 miliónov eur

Prevádzka novootvorenej rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v dĺžke takmer 46 kilometrov bude znamenať prínos pre ekonomiku a dopravu. Podľa analýzy Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline vplyvom skrátenia času môže fina

Vodiči osobných vozidiel by mali počas jazdy po rýchlostnej komunikácii ušetriť priemerne viac ako 16 minút a autobusy vyše 18 minút. Celková úspora času cestujúcich v autách tak môže dosiahnuť 1,35 mil. hodín a v autobusoch 1,14 mil. hodín ročne. Nákladné automobily by mali ušetriť priemerne viac ako 18 minút, pričom vo finančnom vyjadrení môže úspora tvoriť celkom 6,39 mil. eur ročne. Zo súbežnej starej cesty prvej triedy by sa malo na novú rýchlostnú cestu presunúť približne 73,5 % dopravy. „Používanie nového úseku rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami zabezpečí plynulosť a zrýchlenie dopravy dotknutým územím,“ informoval agentúru SITA generálny riaditeľ VÚD Ľubomír Palčák. Súbežná cesta prvej triedy sa podľa neho odľahčí a bude opätovne kapacitne schopná zabezpečovať všetku prepravu regionálneho významu.

Prevádzkovaním nových úsekov R1 sa podľa Výskumného ústavu dopravného zvýši výber mýtnych poplatkov v objeme 2,23 mil. eur ročne. „Užívatelia novej rýchlostnej cesty budú schopní ušetriť každoročne až 1,89 mil. eur na výdavkoch spojených s nákupom pohonných hmôt,“ očakáva Palčák. Motoristi by tak mali ročne ušetriť okolo 1,36 mil. litrov pohonných hmôt. Zníženie produkcie emisií v tejto súvislosti môže dosiahnuť za rok v prepočte viac ako 81 tis. eur. Ako ďalej vyplýva z analýzy, počet dopravných nehôd by mal po sprevádzkovaní nových úsekov R1 klesnúť ročne o 69, čo vo finančnom vyjadrení znamená úsporu vyše 563 tis. eur ročne.

Za jeden z viacerých pozitívnych vplyvov odovzdania novej rýchlostnej komunikácie označil šéf VÚD práve skrátenie cestovného času, ktorý môžu prepravované osoby následne využiť na produktívnu činnosť zabezpečujúcu rast ekonomických aktivít na územnej alebo celoštátnej úrovni. „Výpočet priemernej úspory cestovného času je založený na porovnaní jazdných rýchlostí jednotlivých druhov dopravných prostriedkov zabezpečujúcich prepravu osôb v stave pred a po sprevádzkovaní nového úseku rýchlostnej cesty R1,“ vysvetlil Palčák.

Žilinská inštitúcia pri vypracovaní analýzy vychádzala z toho, že osobné vozidlo jazdí po hlavnej ceste na uvedenej trase priemernou rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu a po rýchlostnej ceste 100 kilometrov za hodinu. Diaľkové autobusy pritom obe cesty zvládnu pri rýchlosti 50 kilometrov, respektíve 80 kilometrov za hodinu. Dopravní experti brali do úvahy aj priemernú obsaditeľnosť 1,75 osoby na osobné vozidlo a 36 osôb na autobus. Úspora času cestujúcich v automobile pritom dosahuje 12,94 eura na osobu a hodinu a v autobuse 8,5 eura. Intenzita automobilovej dopravy na priľahlej ceste prvej triedy pred otvorením rýchlocesty na úseku Nitra – Beladice bola 17,3 tis. automobilov denne, z toho 4,15 tis. nákladných vozidiel. Medzi Beladicami a Tekovskými Nemcami jazdilo denne 14,2 tis. vozidiel, z čoho 3,47 tis. tvorili nákladné autá. Predpokladaná intenzita dopravy na rýchloceste medzi Nitrou a Beladicami je 12,73 tis. automobilov za 24 hodín, pričom 3,05 tis. tvoria nákladné vozidlá. Na úseku Beladice – Tekovské Nemce by malo jazdiť denne 10,44 tis. áut, z toho 2,55 tis. nákladných.

Zdroj: SITA

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM