Rodinné striebro nezhrdzavie: Dve benátske olejomaľby v Nových Zámkoch
Po rokoch neznámeho pôvodu olejomalieb došlo k dôležitému objavu. Vstúpili tak do európskeho kontextu bádania o tomto fenoméne.
V utorok 20. júna 2017 o 17:00 sa bude v Galérii umenia Ernesta Zmetáka konať zaujímavá prednáška s názvom Rodinné striebro nezhrdzavie: Dve benátske veduty v lesku nových objavov, ktorú povedie Martin Šugár.
V zbierke Galérie umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch sa nachádza dvojica benátskych vedút. Veduta je vecný, topograficky presný maliarsky alebo grafický záznam napr. výseku krajiny či pohľadu na mesto.
Neistý pôvod malieb
Nepodpísané olejomaľby na plátne s rozmermi približne 63 × 93 cm Ernest Zmeták intuitívne označil za prácu Bernarda Bellotta (1721–1780). Tento názor pretrval až do roku 2013, keď maľby reštaurovala Monika Borkowska a odobrané vzorky analyzovalo laboratórium ALMA. Hypotéza o Bellottovom autorstve sa nepotvrdila.
Aj priradenie vedút Francescovi Tironimu (okolo 1745–1797), ktorú navrhol profesor Andrzej Rottermund z Varšavy, sa ukázala problematická. Maľby zachytávajú v jednom prípade pohľad na Kostol Sv. Ducha (Spirito Santo), v druhom zas pohľad na Námestie Sv. Marka z Campo Basso smerom na Novú prokuratúru (Procuratie Nuove) a Kostol San Geminiano.
Najnovšie sa podarilo nielen opätovne definovať vzťah k tvorbe Canaletta (Giovanni Antonio Canal, 1697–1768) a Bernarda Bellotta, ale predovšetkým objaviť významnú súvislosť s dielami Johanna (Giovanniho) Richtera (1665–1745) a Apollonia Domenichina, známeho aj pod menom Majster Langmattovej nadácie (Maestro della Fondazione Langmatt, alt. Apollonio Facchinetti, Menichini, il Menichino, činný cca 1715–1770).
Dôležitý objav
Zdá sa, že dvojica benátskych vedút v novozámockej zbierke je dôležitým príspevkom k skromným poznatkom o doteraz málo známom maliarovi Apolloniovi Domenichinovi, ktorý zväčša pracoval pre šľachtických objednávateľov z Anglicka. O to viac, že reštaurovanie malieb sprevádzal podrobný chemicko-technologický výskum, ktorý priniesol hneď niekoľko pionierskych zistení.
Dve benátske veduty v zbierke Galérie umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch tak vstúpili do európskeho kontextu bádania o fenoméne maliarstva vedút v Benátkach v 18. storočí, tiež o obchodovaní s nimi a o zberateľskej vášni k nim, ktorá v tom čase zasiahla v podstate všetky významné šľachtické zbierky.
Foto: ilustračné